tips om je angsten onder ogen te zien

6 tips om je angsten onder ogen te zien

Je voelt je angstig, gespannen en onzeker. Het lukt je hierdoor niet goed om de dingen te doen die je graag zou willen doen. Doordat je bang bent voor wat anderen van je vinden, voel jij je ongemakkelijk wanneer je door de stad loopt. Of misschien voel jij wel zo erg de druk om te presteren op school, dat jij hierdoor super gespannen bent voor een toets. Sommigen vinden het contact met anderen zo spannend, dat zij hierdoor niet durven af te rekenen bij de supermarkt.

Als je niet doet wat je eng vindt, dan hoef je je ook niet gespannen te voelen. Dit is de optie die ligt binnen je comfortzone, heerlijk veilig en vertrouwd. Maar jij weet ook dat dit je niet verder helpt. Je angst houdt je tegen om te genieten van het dagelijkse leven. Het maakt je ongelukkig, je weet dat het zo niet langer door kan gaan. Om weer van het leven te kunnen genieten, zal je die vervelende angst moeten aanpakken. Om je angst te overwinnen, zal je je angst onder ogen moeten zien. Dit noemen wij exposure. Doen wat je spannend vindt.

Ik geef  je graag een paar tips om je angsten onder ogen te zien:

Wees kritisch op je gedachten:

Welke gedachten komen er in jou op wanneer het gaat over je angst? Zijn deze gedachten echt de waarheid? Weet je echt zeker dat dit zo is? En hoe weet je dat dan zo zeker? Kan je de situatie ook anders bekijken? Probeer je gedachten eens om te buigen.

Controleer je verwachtingen:

Wat verwacht jij dat er zal gebeuren wanneer je je angst onder ogen ziet? Denk hier eens rustig over na zonder te oordelen. Check na de exposure of je verwachtingen ook daadwerkelijk zijn uitgekomen. Zo niet? Probeer dit te onthouden voor de volgende keer. 

Kies voor een tussenstap:

Je hoeft niet direct de stap te zetten om je grootste angst te overwinnen. Kies gerust voor een tussenstap: Vind jij het eng om voor de klas een presentatie te geven? Oefen deze dan bijvoorbeeld eerst voor één persoon of een klein groepje. Ben je bang voor honden, kijk dan eerst naar foto’s en filmpjes van honden. Kies voor een tussenstap die buiten je comfortzone ligt, maar wat niet de grootste paniek oplevert. 

Blijf ademhalen:

Door je focus te terug te brengen naar je ademhaling kalmeer je jezelf. Hierdoor kun je beter terug naar je ontspanning. Let wel op: dit vergt wat training, oefen dit dus dagelijks.

Wees lief voor jezelf:

Praat jezelf wat moed in! Je kunt dit! Het komt goed! Heb vertrouwen. Wees niet zo streng voor jezelf, je mag gespannen zijn. Het gevoel is tijdelijk. 

Vier je succes!

YOU DID IT! Wees trots op jezelf, vier dat je een stap hebt gezet in het overwinnen van je angsten. Hoe ga jij dit vieren?  

Wil jij graag leren hoe jij deze tips in de praktijk kunt toepassen? Iedere maand selecteer ik twee jongeren voor een gratis angst boost sessie van 45 minuten. Tijdens deze online sessie geef ik jou minimaal twee gouden tips waarmee jij je angst onder controle kunt krijgen. Wil jij dit ook? Klik dan hier om het formulier in te vullen.

voor ouders

Nieuwsgierig hoe ik jou verder kan helpen?

Meer lezen?

Wat levert de 1 op 1 coaching jou op?

Je weet wat angst is, wat het met je doet en hoe angst bij jou werkt

Je herkent (lichamelijke) signalen en weet precies wat je moet doen om de spanning te reduceren

Je hebt een positieve mindset die jouw gevoel en gedrag positief beïnvloedt

Je hebt weer de regie en laat jij je leven niet langer beïnvloeden door je angsten

Je durft de dingen te doen die jij voorheen niet meer durfde

Je voelt je weer rustig en ontspannen

Scroll naar top